Maken werknemers misbruik van social media, dan kan dit in sommige gevallen zelfs een legitieme reden zijn voor ontslag. Dit besliste de rechter onlangs toen een werknemer een foute voorstelling gaf van zijn functie.

 

 

Social media
Gebruik van social media, zoals Facebook en LinkedIn, is tegenwoordig niet meer weg te denken. Toch gelden ook voor het gebruik van social media de nodige spelregels.

Foute functieomschrijving
Onlangs kwam een zaak voor de rechter, waarbij een werknemer was ontslagen omdat hij op LinkedIn aangaf een andere functie te vervullen dan hij in werkelijkheid deed. De werkgever verzocht de man dit te corrigeren, maar deze weigerde. Uiteindelijk leidde dit tot zijn ontslag.

Marketing en PR
In genoemde zaak gaf de werknemer aan verantwoordelijk te zijn voor de marketing en PR van het bedrijf waarvoor hij werkte. Dit was onjuist, want hij was accountmanager. Reden voor de foute informatie was de baan die de man ambieerde. Deze lag bij voorkeur op het terrein van marketing en PR.

Transitievergoeding
De rechter vond het ontslag op staande voet terecht. Omdat er echter geen sprake was van ernstig verwijtbaar handelen of nalatigheid, had de ontslagen werknemer wel recht op een schadevergoeding van ruim € 2.200.

Niet strikt privé
Uit de uitspraak blijkt dat van het gebruik van social media niet gezegd kan worden dat dit strikt privé is. Onjuiste informatie verstrekken is dan ook niet zonder risico.

Let op!
Het opstellen van gedragsregels inzake social media schept duidelijkheid over de mogelijkheden inzake het gebruik ervan.

 

Terug naar overzicht