Nieuws

Btw-aangifte vanaf 2022: vraag op tijd eHerkenning aan

29-07-2021

Doet u momenteel nog btw-aangifte bij de Belastingdienst via het oude portaal voor ondernemers? Vanaf 2022 is dit niet langer mogelijk. U bent dan verplicht om aangiften in te dienen via Mijn Belastingdienst Zakelijk. Hiervoor is eHerkenning nodig. Wij vertellen u hierover graag meer. 

Mijn belastingdienst Zakelijk

Btw-aangiften over 2022 en daarna kunnen straks alleen nog worden gedaan via het nieuwe portaal Mijn Belastingdienst Zakelijk. De Belastingdienst beoogt hiermee een stap voorwaarts te zetten op het gebied van veiligheid en gebruiksvriendelijkheid. In het nieuwe portaal kunt u ook andere btw-zaken regelen, zoals een suppletie of een opgaaf intracommunautaire prestaties (ICP). Ons advies is om nu alvast de overstap te maken naar Mijn Belastingdienst Zakelijk, zodat u volgend jaar niet voor verassingen komt te staan. 

eHerkenning niveau 3

Om in Mijn Belastingdienst Zakelijk in te loggen, heeft u eHerkenning niveau 3 nodig. eHerkenning is een betrouwbaarder inlogmiddel, vergelijkbaar met DigiD, maar dan voor bedrijven. Met 1 persoonlijke eHerkenning-inlogsleutel kunt u bij ruim 400 organisaties terecht. Om eHerkenning te kunnen gebruiken, moet u ingeschreven staan in het Handelsregister van de KVK (Kamer van Koophandel). Doet u uw aangifte via commerciële software? Dan hebt u geen eHerkenning nodig. Hetzelfde geldt voor eenmanszaken en zzp’ers. Zij kunnen op Mijn Belastingdienst Zakelijk inloggen met DigiD. Ook als een adviseur uw zaken regelt, hoeft u geen eHerkenning aan te vragen. U moet uw adviseur wél toestemming geven om zaken voor u met eHerkenning te regelen.

eHerkenning aanvragen

U vraagt eHerkenning aan via één van de leveranciers. Kijk hiervoor op www.eherkenning.nl/leveranciersoverzicht. Nadat u eHerkenning heeft aangevraagd, duurt het enkele weken voordat u het kunt gebruiken. eHerkenning heeft verschillende niveaus van betrouwbaarheid. Om in te loggen bij de Belastingdienst heeft u ten minste niveau eH3 nodig. Heeft u al eHerkenning, maar van niveau eH1, eH2 of eH2+? Neem dan contact op met u leverancier om uw niveau aan te passen naar eH3. 

Compensatieregeling

eHerkenning is niet gratis. Om ondernemers tegemoet te komen, komt er een compensatieregeling. Alle organisaties die eHerkenning alléén nodig hebben voor het doen van hun belastingaangiften kunnen van de regeling gebruikmaken. U kunt de vergoeding online aanvragen via de website van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (rvo.nl). Kunt u zich niet bij de KVK inschrijven en daarom geen eHerkenning aanschaffen? Dan moet u aangifte doen via een softwarepakket of intermediair. Ook dan hebt u recht op compensatie. Kunt u inloggen met DigiD? Dan kunt u geen vergoeding aanvragen.

Heeft u vragen? Neem dan contact met ons op.

Het laatste nieuws

Blijf op de hoogte

Nieuws

In korte tijd véél effectiever communiceren?

Hermans & Partners, accountants en adviseurs, breidt haar dienstverlening uit met Best Kept Secret Communication B.V.

In korte tijd véél effectiever communiceren? In het leven van een ondernemer zijn er diverse momenten waarop uw gesprek hét verschil maakt tussen succes en falen. De kennismaking met een prospect, het sollicitatiegesprek met de perfecte salesmanager of de presentatie van investeringsplannen bij uw bank, het zijn slechts enkele voorbeelden.

U kunt zelf vast ook wel gesprekken voor de geest halen waarbij u achteraf dacht: “Had ik maar …” Dat is menselijk. In veel gevallen hangt het succes van een gesprek, en de perceptie over uw persoon, af van de juiste communicatietechniek. En (de technieken van) effectief communiceren, dat kunt u leren!

Op de hoogte blijven?

Wilt u op de hoogte blijven van het laatste nieuws? Meld u dan aan voor onze nieuwsbrief.