Nieuws
Advieswijzer Ontslagrecht 2023
In deze advieswijzer geven we u de stand van zaken met betrekking tot het ontslagrecht per 1 april 2023. Wanneer mag u iemand ontslaan, welke route moet u bewandelen en wat moet u vastleggen?
Doet u momenteel nog btw-aangifte bij de Belastingdienst via het oude portaal voor ondernemers? Vanaf 2022 is dit niet langer mogelijk. U bent dan verplicht om aangiften in te dienen via Mijn Belastingdienst Zakelijk. Hiervoor is eHerkenning nodig. Wij vertellen u hierover graag meer.
Btw-aangiften over 2022 en daarna kunnen straks alleen nog worden gedaan via het nieuwe portaal Mijn Belastingdienst Zakelijk. De Belastingdienst beoogt hiermee een stap voorwaarts te zetten op het gebied van veiligheid en gebruiksvriendelijkheid. In het nieuwe portaal kunt u ook andere btw-zaken regelen, zoals een suppletie of een opgaaf intracommunautaire prestaties (ICP). Ons advies is om nu alvast de overstap te maken naar Mijn Belastingdienst Zakelijk, zodat u volgend jaar niet voor verassingen komt te staan.
Om in Mijn Belastingdienst Zakelijk in te loggen, heeft u eHerkenning niveau 3 nodig. eHerkenning is een betrouwbaarder inlogmiddel, vergelijkbaar met DigiD, maar dan voor bedrijven. Met 1 persoonlijke eHerkenning-inlogsleutel kunt u bij ruim 400 organisaties terecht. Om eHerkenning te kunnen gebruiken, moet u ingeschreven staan in het Handelsregister van de KVK (Kamer van Koophandel). Doet u uw aangifte via commerciële software? Dan hebt u geen eHerkenning nodig. Hetzelfde geldt voor eenmanszaken en zzp’ers. Zij kunnen op Mijn Belastingdienst Zakelijk inloggen met DigiD. Ook als een adviseur uw zaken regelt, hoeft u geen eHerkenning aan te vragen. U moet uw adviseur wél toestemming geven om zaken voor u met eHerkenning te regelen.
U vraagt eHerkenning aan via één van de leveranciers. Kijk hiervoor op www.eherkenning.nl/leveranciersoverzicht. Nadat u eHerkenning heeft aangevraagd, duurt het enkele weken voordat u het kunt gebruiken. eHerkenning heeft verschillende niveaus van betrouwbaarheid. Om in te loggen bij de Belastingdienst heeft u ten minste niveau eH3 nodig. Heeft u al eHerkenning, maar van niveau eH1, eH2 of eH2+? Neem dan contact op met u leverancier om uw niveau aan te passen naar eH3.
eHerkenning is niet gratis. Om ondernemers tegemoet te komen, komt er een compensatieregeling. Alle organisaties die eHerkenning alléén nodig hebben voor het doen van hun belastingaangiften kunnen van de regeling gebruikmaken. U kunt de vergoeding online aanvragen via de website van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (rvo.nl). Kunt u zich niet bij de KVK inschrijven en daarom geen eHerkenning aanschaffen? Dan moet u aangifte doen via een softwarepakket of intermediair. Ook dan hebt u recht op compensatie. Kunt u inloggen met DigiD? Dan kunt u geen vergoeding aanvragen.
Heeft u vragen? Neem dan contact met ons op.
In deze advieswijzer geven we u de stand van zaken met betrekking tot het ontslagrecht per 1 april 2023. Wanneer mag u iemand ontslaan, welke route moet u bewandelen en wat moet u vastleggen?
Wanneer u als ondernemer gaat scheiden, heeft dit in de meeste gevallen ook gevolgen voor de onderneming. Of dit nu een eenmanszaak is of een bv. Een eigen bedrijf maakt een scheiding vele malen lastiger.
De staatssecretaris heeft de forfaits in box 3 voor het jaar 2022 bekendgemaakt. Voor spaartegoeden bedraagt dit forfait in 2022 0%, voor schulden 2,28%. Het forfait voor overige bezittingen was al langer bekend en bedraagt 5,53%.
Wilt u op de hoogte blijven van het laatste nieuws? Meld u dan aan voor onze nieuwsbrief.