Nieuws

Langdurig arbeidsongeschikte werknemer? Denk aan correct opzeggen

28-04-2021

Neemt u de opzegtermijn niet goed in acht als u van een arbeidsongeschikte werknemer het arbeidscontract opzegt? Dan moet u alsnog het loon over de niet in acht genomen opzegtermijn vergoeden. Ook al is geen sprake meer van een loondoorbetalingsverplichting.

Termijn

Voor werkgever en werknemer gelden termijnen die ze bij de opzegging moeten hanteren. Als hoofdregel geldt dat opzegging tegen het einde van de maand dient plaats te vinden. Dit is slechts anders als in een schriftelijke overeenkomst, cao of door het gebruik een andere dag is aangewezen. Denk aan de situatie dat opzegging dient plaats te vinden tegen het einde van de vierwekenperiode bij een salarisbetaling per vierwekenperiode.

Onregelmatige opzegging

Het niet in acht nemen van de juiste opzegtermijn, waardoor de arbeidsrelatie eerder eindigt dan formeel het geval had moeten zijn – we spreken dan van een onregelmatige opzegging – leidt tot de verplichting dat de werkgever alsnog de werknemer het loon over de niet in acht genomen opzegtermijn moet vergoeden.

Schade niet nodig

Het is niet van belang of de werknemer ook feitelijk schade lijdt. Het gaat om een zogeheten gefixeerde schadevergoeding. Conversie, dat wil zeggen omzetting met terugwerkende kracht van een onregelmatige in een regelmatige opzegging, is niet mogelijk.

Opzegging na twee jaar arbeidsongeschiktheid

Wanneer gedurende de opzegtermijn helemaal geen loon verschuldigd is, omdat bijvoorbeeld na 104 weken de loondoorbetalingsverplichting bij ziekte is geëindigd, dient toch de correcte opzegtermijn te worden gehanteerd. Laat de werkgever dit na, dan kan de werknemer toch aanspraak maken op de gefixeerde schadevergoeding, aldus de rechter in een recente zaak. Het is niet van belang dat over de opzegtermijn geen loon verschuldigd is en dat de werknemer al een uitkering toegekend heeft gekregen.

Beëindigingsovereenkomst

Indien en voor zover afscheid wordt genomen van een langdurig arbeidsongeschikte werknemer door middel van een beëindigingsovereenkomst gelden andere regels. Bij een beëindigingsovereenkomst zijn beide partijen overeengekomen wanneer het dienstverband eindigt. Dan hoeft geen rekening te worden gehouden met de opzegtermijn, omdat beide partijen al met wederzijds goedvinden met een datum akkoord zijn gegaan.

Let op! Wees voorzichtig met het afsluiten van een beëindigingsovereenkomst met een arbeidsongeschikte werknemer. Want als de werknemer met de werkgever een beëindigingsovereenkomst afsluit tijdens het opzegverbod door de ziekte, heeft de werknemer geen recht meer op een arbeidsongeschiktheidsuitkering, omdat hij dan een benadelingshandeling pleegt ten opzichte van het UWV door voortijdig zijn loonaanspraken prijs te geven.

Heeft u nog vragen? Neem dan gerust contact met ons op. 

Het laatste nieuws

Blijf op de hoogte

Nieuws

Kosten doorbelasten: met of zonder btw?

Het doorbelasten van kosten wordt vaak gezien als vergoeding voor een prestatie waarover btw moet worden berekend. Deze visie is niet juist. Weet u wanneer u btw in rekening moet brengen als u kosten doorbelast en wat de gevolgen zijn als dit fout gaat? Wij lichten het in dit artikel graag toe. 

Nieuws

TVL Q1 2021 aanvragen? Deadline 18 mei 2021 (let op: eHerkenning niveau 3)

Door de invoering van de coronamaatregelen zijn vele ondernemingen financieel getroffen. Om deze ondernemingen tegemoet te komen heeft het Kabinet de Tegemoetkoming Vaste Lasten (TVL) in het leven geroepen. Ondernemingen die worden geconfronteerd met omzetverlies kunnen, indien zij voldoen aan alle voorwaarden, aanspraak maken op TVL. In dit artikel lichten wij de voorwaarden en het aanvraagproces graag aan u toe.

Op de hoogte blijven?

Wilt u op de hoogte blijven van het laatste nieuws? Meld u dan aan voor onze nieuwsbrief.