Nieuws

TVL Q2 verruimd: kiezen tussen twee kwartalen voor bepalen omzetverlies

25-05-2021

De referteperiode voor de TVL (tegemoetkoming vaste lasten) voor het tweede kwartaal van dit jaar, van april tot en met juni 2021 dus, kent een verruiming. Ondernemers mogen zelf kiezen of ze het omzetverlies vergelijken met het tweede kwartaal van 2019 of met het derde kwartaal van 2020.

Omzetverlies minstens 30%

De keuze kan een belangrijk verschil maken, omdat ondernemers alleen in aanmerking komen voor de TVL bij een omzetverlies van minstens 30%. Ondernemers bij wie het omzetverlies in het tweede kwartaal van 2019 te gering was, kunnen hiermee dus geholpen zijn.

Let op! De extra keuzemogelijkheid heeft wel een keerzijde. Door de extra uitvoeringswerkzaamheden kan de tegemoetkoming waarschijnlijk pas in de tweede helft van juni worden aangevraagd.

TVL

De TVL is een tegemoetkoming voor de vaste lasten van een onderneming die minstens 30% omzetverlies heeft als gevolg van de coronacrisis. De tegemoetkoming bedraagt in het tweede kwartaal van 2021 100% van de vaste lasten. In het eerste kwartaal van 2021 was dit nog 85%. 

Branchecijfers bepalend

De vaste lasten worden overigens bepaald aan de hand van branchecijfers. Daarom kan een onderneming meer of minder vergoeding krijgen dan op basis van de werkelijke vaste lasten.

Opslag detailhandel en reissector vervalt

De extra opslag voor bedrijven in de detailhandel en voor de reisbranche komt in de TVL voor het tweede kwartaal van 2021 te vervallen. De opslag voor de land- en tuinbouwsector van 21% blijft in het tweede kwartaal van 2021 wel bestaan.

Heeft u nog vragen? Neem gerust contact met ons op!

Het laatste nieuws

Blijf op de hoogte

Nieuws

In korte tijd véél effectiever communiceren?

Hermans & Partners, accountants en adviseurs, breidt haar dienstverlening uit met Best Kept Secret Communication B.V.

In korte tijd véél effectiever communiceren? In het leven van een ondernemer zijn er diverse momenten waarop uw gesprek hét verschil maakt tussen succes en falen. De kennismaking met een prospect, het sollicitatiegesprek met de perfecte salesmanager of de presentatie van investeringsplannen bij uw bank, het zijn slechts enkele voorbeelden.

U kunt zelf vast ook wel gesprekken voor de geest halen waarbij u achteraf dacht: “Had ik maar …” Dat is menselijk. In veel gevallen hangt het succes van een gesprek, en de perceptie over uw persoon, af van de juiste communicatietechniek. En (de technieken van) effectief communiceren, dat kunt u leren!

Op de hoogte blijven?

Wilt u op de hoogte blijven van het laatste nieuws? Meld u dan aan voor onze nieuwsbrief.