Nieuws

Vraag btw oude openstaande facturen op tijd terug

25-8-2026

Betaalt een debiteur uw factuur niet? Dan kunt u de afgedragen btw bij de Belastingdienst terugvragen. Zorg dat u dat op tijd doet.

Btw afdragen

Als een debiteur uw factuur niet (meteen) betaalt, mag u daar bij uw btw-aangifte nog geen rekening mee houden. U moet daarom gewoon de btw afdragen, ook als de factuur nog niet betaald is.

Btw terugvragen

Is de factuur één jaar na de uiterste betaaldatum nog steeds niet betaald, dan gaat de wet ervan uit dat deze ook niet meer betaald gaat worden. Dit is ook het moment waarop u de afgedragen btw weer terug moet vragen.

Let op! Wanneer al eerder dan na één jaar vaststaat dat de factuur niet meer betaald gaat worden, moet u op dat moment de btw al terugvragen.

Hoe vraagt u btw terug?

U vraagt de btw terug door deze in rubriek 1a of 1b van de btw-aangifte af te trekken van de verschuldigde btw.

Let op! Vraag de btw op tijd terug. Als u wacht en later pas de btw terugvraagt, is dat een te laat verzoek. De Belastingdienst neemt dat verzoek in principe wel in behandeling. Maar als de Belastingdienst het verzoek niet conform afhandelt, kunt u daar niet meer tegen in bezwaar of beroep.

Factuur alsnog betaald?

Wordt de factuur alsnog betaald? Dan geeft u de verschuldigde btw weer aan in het tijdvak waarin de factuur betaald is.

Het laatste nieuws

Blijf op de hoogte

Nieuws

Kabinet komt met aanpassingen in box 1, 2 én 3

Het kabinet heeft voorstellen gedaan voor het nieuwe box 3-stelsel, maar ook voor aanpassingen in box 1 én 2. Voor 90% van de vermogensbestanddelen geldt vanaf 2028 een vermogenswinstbelasting. Voor ondernemers is verder van belang dat onder meer het tarief in box 2 tijdelijk omlaag gaat. Daarentegen wordt het lenen bij de eigen bv in vijf jaar verlaagd naar € 100.000. Hoe zien de voorstellen eruit?

Op de hoogte blijven?

Wilt u op de hoogte blijven van het laatste nieuws? Meld u dan aan voor onze nieuwsbrief.