Nieuws
Samenwerkingsverband dga met eigen bv fiscaal aangepakt
Als dga kunt u een samenwerkingsverband met de eigen bv aangaan. Voor deze belastingconstructie werkt het kabinet op dit moment een aanpak uit.
Als dga kunt u een samenwerkingsverband met de eigen bv aangaan. Voor deze belastingconstructie werkt het kabinet op dit moment een aanpak uit.
Bezwaren tegen de belastingrente op aanslagen inkomstenbelasting zijn vanaf 8 mei 2025 ook aangewezen als massaal bezwaar. Hetzelfde geldt voor andere belastingen, zoals de loonbelasting en omzetbelasting. Om mee te doen, moet u wel op tijd bezwaar maken.
Vanaf 1 juli 2025 treedt de Wet opheffing verpandingsverboden in werking. Hierdoor wordt het voor bedrijven onmogelijk om contractueel vast te leggen dat zakelijke geldvorderingen niet mogen worden overgedragen of verpand. Met deze wijziging wil de overheid vooral de financieringsmogelijkheden voor ondernemingen, met name in het midden- en kleinbedrijf (mkb), aanzienlijk verbeteren.
Het kabinet gaat zich sterk maken voor minder regeldruk voor het bedrijfsleven. Dit gebeurt onder meer door een aanscherping van de zogenaamde Bedrijfseffectentoets. De aanpassingen zijn met name gericht op kleine ondernemingen.
Als dga is het mogelijk om een lening aan te gaan bij de eigen bv. Daarbij is onder meer van belang dat zakelijke voorwaarden worden toegepast. Dit is ook van belang als een dergelijke schuld moet worden kwijtgescholden.
Vanaf 1 januari 2026 wordt naar verwachting een nieuw toelatingsstelsel geïntroduceerd voor het ter beschikking stellen van personeel: de Wet toelating toezicht terbeschikkingstelling arbeidskrachten (Wtta). Dit betekent dat uitzendbureaus en andere ondernemingen uitsluitend werknemers mogen aanbieden als zij een officiële toelating hebben gekregen van de Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid. Het zonder deze toelating ter beschikking stellen van personeel in Nederland wordt verboden. Dit geldt ook voor buitenlandse bedrijven die in Nederland arbeidskrachten inzetten. Bovendien wordt het voor inleners verboden om werknemers in te huren via bureaus die niet over dergelijke toelating beschikken.
Een dga die als borg werd aangeschreven mocht de daardoor ontstane regresvordering op zijn bv afwaarderen en dus een verlies in aanmerking nemen.
Voor een transitievergoeding bij ontslag van een werknemer die meer dan twee jaar ziek is, kan een werkgever compensatie vragen. Het kabinet is van plan om deze compensatie in de toekomst alleen nog aan kleine werkgevers te geven.
Zet ik de auto op de zaak of houd ik hem liever privé? Wat is fiscaal de beste optie? Wat zijn voor mij de belangrijkste voor- en nadelen van zakelijk rijden en wat weegt dan het zwaarst? Vragen waar veel ondernemers mee worstelen. In deze advieswijzer zetten we een aantal regels voor u op een rij, zodat u voor uzelf gemakkelijker de balans kunt opmaken.
We hebben het er recent al eerder over gehad, de ‘Uber-uitspraak- van de Hoge Raad. In dit artikel bespreken we kort wat deze uitspraak voor uw onderneming en het zzp-vraagstuk betekent.
Had u in 2024 recht op een loonkostenvoordeel (LKV) of het lage inkomensvoordeel (LIV), dan ontvangt u uiterlijk 15 maart 2025 van het UWV een voorlopige berekening Wet tegemoetkomingen loondomein (Wtl) 2024. Controleer deze goed en kom bij onjuistheden of onvolledigheden in actie.
In het Deliveroo-arrest heeft de Hoge Raad zich uitgesproken over de vraag wanneer sprake is van een arbeidsovereenkomst. De Raad heeft geantwoord dat gekeken moet worden naar diverse omstandigheden, bezien in onderlinge samenhang. Het gaat dus om een zogeheten holistische toets. Voor de kwalificatievraag is de bedoeling van partijen niet van belang.
Bezwaren tegen de belastingrente op aanslagen vennootschapsbelasting zijn aangewezen als massaal bezwaar. Het blijft wel noodzakelijk om tijdig een bezwaarschrift in te dienen.
Als u een feest organiseert voor uw personeel, moet u er rekening mee houden dat dit mogelijk wordt aangemerkt als loon voor uw werknemers voor de loonheffingen. Of dat zo is, hangt af van de plek van het feest en welke keuzes u maakt.
De staatssecretaris van Financiën heeft laten weten dat hij van plan is om het wetsvoorstel voor een nieuw box 3-stelsel ongewijzigd aan de Tweede Kamer aan te bieden. In december 2024 adviseerde de Raad van State nog om dit wetsvoorstel aan te passen.
De vraagstukken waar ondernemers mee te maken krijgen zijn vaak complex, multidisciplinair en vragen expertises die bij organisaties niet allemaal intern te vinden zijn. Vanuit die gedachte zijn wij onderdeel geworden van Performance Collective. De brede kennis die aanwezig is binnen Performance Collective, bieden wij nu ook graag aan via Performance Academy.
Voor de eigen woning gelden duidelijke en strenge fiscale regels. Een lening voor de eigen woning moet bijvoorbeeld aan aflossingseisen voldoen om voor renteaftrek in aanmerking te komen. En die renteaftrek is inmiddels afgebouwd. Wellicht wilt u extra aflossen, maar is dat wel verstandig? Deze en meer zaken die u moet weten bij de aanschaf en het bezit van een eigen woning vindt u hier in een notendop.
Heeft u personeel in dienst? Werkt u met zzp’ers? Op 1 januari 2025 is er weer een flink aantal wijzigingen doorgevoerd voor u als werkgever en als dga. Wij wijzen u op tien belangrijke punten.
De regels voor arbeidscontracten zijn steeds aan verandering onderhevig. Weet u het allemaal nog? Voor iedereen die het overzicht een beetje kwijt is, nog een keer de belangrijkste wijzigingen op een rij.
Diegenen met een inkomen vanaf € 38.441 hebben in 2025 meer profijt van de aftrek van hun hypotheekrente dan in 2024. Dit is een gevolg van de invoering van een extra belastingschijf in box 1 vanaf 2025.
De Belastingdienst begint in december 2024 met het versturen van de voorlopige aanslagen inkomstenbelasting voor het jaar 2025. Uitdrukkelijk wordt verzocht deze pas ná de dagtekening in 2025 te betalen.
De EU-richtlijn voor loontransparantie is in 2023 in werking getreden. Aangezien het een richtlijn is, moeten lidstaten deze omzetten in nationale wetgeving. Voor Nederland betekent dit dat de richtlijn uiterlijk op 7 juni 2026 volledig in nationale wetgeving moet zijn geïmplementeerd. Een belangrijk onderdeel van deze implementatie is het Wetsvoorstel gelijke lonen, dat momenteel wordt behandeld in de Tweede Kamer. De verwachting is dat deze wet vanaf 2026 in werking treedt.
Het is essentieel dat u als werkgever voorbereid bent op deze veranderingen. Hieronder leest u wat dit voor uw organisatie betekent.
De Raad van State adviseert de regering om het wetsvoorstel voor een nieuw box 3-stelsel op basis van werkelijk rendement niet in te dienen in de vorm zoals dit aan hem is voorgelegd. De beoogde ingangsdatum van een nieuw box 3-stelsel per 1 januari 2027 was al onzeker, maar lijkt na dit advies eigenlijk onhaalbaar.
Rechtbank Noord-Nederland heeft op 7 november 2024 geoordeeld dat de belastingrente die de Belastingdienst vanaf 2022 berekent over aanslagen vennootschapsbelasting in strijd is met het evenredigheidsbeginsel. Overweeg daarom bezwaar of een verzoek om herziening als de Belastingdienst aan u belastingrente berekent over een (voorlopige) aanslag.
Vanaf 1 januari 2025 zal de Belastingdienst actief gaan handhaven op schijnzelfstandigheid bij zzp’ers. Dit betekent dat organisaties goed moeten nagaan of hun zzp-constructies voldoen aan de regels van de Wet DBA. Het risico van niet voldoen kan groot zijn: naheffingen van loonheffingen, sociale premies en zelfs boetes liggen op de loer.
In 2028 wordt e-facturatie naar verwachting de norm in de hele Europese Unie voor zakelijke transacties tussen bedrijven (B2B). Het wetsvoorstel VAT in the Digital Age (ViDA) van de Europese Commissie is erop gericht om belastingfraude te verminderen en btw-aangiftes te vereenvoudigen door een uniforme, digitale facturatieplicht. Finance Factory, gespecialiseerd in financiële procesoptimalisatie, helpt Nederlandse bedrijven om zich tijdig voor te bereiden op deze verplichte overstap naar e-facturatie.
E-facturatie, al verplicht voor transacties met de overheid, wordt met de invoering van ViDA ook verplicht voor grensoverschrijdende en uiteindelijk alle nationale zakelijke transacties. Het doel is om overheden de mogelijkheid te bieden om btw-transacties op factuurniveau te controleren, wat zorgt voor een hogere mate van transparantie en accuratesse in btw-aangiftes.
Het wettelijk minimumloon stijgt per 1 januari 2025 van € 13,68 naar € 14,06 per uur. Dit is een stijging van 2,78%. De stijging van het minimumuurloon werkt ook door in de minimumjeugduurlonen.
De grens voor de aanschaf van een woning met hypotheek met Nationale Hypotheek Garantie (NHG) gaat in 2025 omhoog van € 435.000 naar € 450.000. Daarnaast worden de kosten van de NHG vanaf volgend jaar verlaagd.
Het maximum van de algemene heffingskorting wordt per 2025 per saldo verlaagd met € 294. De maximale korting bedraagt vanaf dan € 3.068. Het maximale bedrag aan algemene heffingskorting wordt per 2025 vanaf een hogere inkomensgrens afgebouwd tot aan het inkomen waarbij het tarief van 49,5% begint. Dit staat in de belastingplannen voor 2025.
Op Prinsjesdag 2024 is een btw-herzieningsregeling voorgesteld voor investeringsdiensten van minimaal € 30.000 aan onroerende zaken. Het voorstel is om deze herzieningsregeling in te laten gaan vanaf 2026.
1 oktober hebben wij onze eerste vestiging over de grens geopend in Kaapstad, Zuid-Afrika. Met vestigingen in Mijnsheerenland, Rotterdam, Gorinchem, Bergen op Zoom en Breda ontzorgen wij onze cliënten volledig in hun bedrijfsvoering. Groeien blijven we al sinds 1994 en deze expansie naar het buitenland is hier een teken van. Deze eerste internationale vestiging biedt unieke mogelijkheden binnen de groeistrategie en ontwikkeling van H&P, het Performance Collective waar wij onderdeel van uitmaken en haar medewerkers.
De bedrijfsopvolgingsregeling, BOR, en de doorschuifregeling, DSR, bij schenken en overlijden wijzigen vanaf 2025. Eind 2023 zijn al wijzigingen in de wet opgenomen. Op Prinsjesdag dit jaar zijn nog meer wijzigingen voorgesteld. Wat betekent dit fiscaal gezien voor bedrijfsopvolging?
Welke belangrijke fiscale voorstellen voor ondernemers kwamen op Prinsjesdag 2024 uit het koffertje van minister Heinen van Financiën? Wij zetten de tien belangrijkste voor u op een rij.
Compliance en integriteit zijn essentieel voor de betrouwbaarheid en continuïteit van iedere onderneming. De ervaring leert helaas ook dat bij de meeste ondernemingen de expertise ontbreekt om fraude- en integriteitsrisico’s te herkennen, te voorkomen of op te lossen. Het aantrekken van een interne compliance officer is voor de meeste ondernemingen geen haalbare kaart. Door een unieke samenwerking kunnen wij deze diensten vanaf heden aanbieden aan iedere MKB-onderneming.
De kleineondernemersregeling (KOR) in de btw gaat vanaf 1 januari 2025 veranderen. Ondernemers kunnen de KOR flexibeler toepassen en er wordt een Europese KOR geïntroduceerd.
Onze missie is een wezenlijke bijdrage leveren aan het succes van onze cliënten. Daarbij hebben wij ook de ambitie om positieve bijdrage te leveren aan het creëren van een mooiere maatschappij. Een organisatie kun je niet los zien van zijn omgeving en daarom vinden we het belangrijk om iets terug te doen.
De subsidieregeling 'Mijn Cyberweerbare Zaak' is vanaf 2 september 2024 weer aan te vragen. Deze subsidie is bedoeld voor de kosten van de aanschaf en implementatie van een of meer cruciale cyberweerbaarheidsmaatregelen.
De schenkbelasting kent verschillende vrijstellingen. Wat zijn de gevolgen als er meerdere schenkingen plaatsvinden waarop verschillende vrijstellingen van toepassing zijn?
Eenieder die recht heeft op een toeslag, moet deze zelf aanpassen als er iets wijzigt in de omstandigheden die van invloed zijn op de hoogte van de toeslag. Omdat dit onvoldoende gebeurt, start de Dienst Toeslagen van de Belastingdienst een proef waarbij toeslagen automatisch worden aangepast indien dit nodig blijkt.
Het Regeerakkoord is nog niet gepubliceerd, maar volgende maand is het al wel weer Prinsjesdag. Op die dag worden onder meer de nieuwe belastingplannen voor volgend jaar gepresenteerd. Wat staat er al op stapel voor 2025, uitgaande van het Hoofdlijnenakkoord en de publicatie van een internetconsultatie?
7 tips om aan de slag te gaan en kansen te benutten
Duurzaamheid is de toekomst, dat weten we zo langzamerhand wel. En dat het uw bedrijf raakt ook. Toch kan het zijn dat u er nog niet mee begonnen bent, of dat u minder doet dan dat u zou moeten doen. Maar, heeft u binnenkort een lening nodig, of zit er in uw keten een grote leverancier, lukt het u niet om jonge mensen aan te trekken of heeft opdrachtgevers die vragen om concreet bewijs over hoe u maatschappelijk verantwoord onderneemt en wat uw inzet is bij het verduurzamen van uw keten? Dan leest u in deze advieswijzer waarom het zo belangrijk is om er nu écht werk van te maken, tips over hoe u snel kunt beginnen en welke kansen het u kan opleveren.
Als uw werknemer voldoende zogenaamde jaar- en/of reserveringsruimte heeft, zijn betaalde premies voor een lijfrente in beginsel aftrekbaar. Maar geldt dat ook als u als werkgever de premies namens uw werknemer rechtstreeks betaalt aan de lijfrenteaanbieder?
Wanneer u als ondernemer gaat scheiden, heeft dit in de meeste gevallen ook gevolgen voor de onderneming. Of dit nu een eenmanszaak is of een bv. Een eigen bedrijf maakt een scheiding vele malen lastiger.
Bij een schenking is door de ontvanger ervan schenkbelasting verschuldigd. Bij een schenking ‘vrij van recht’ spreken schenker en ontvanger af dat de schenker deze belasting voor zijn rekening neemt. De Belastingdienst heeft bekendgemaakt welke effecten dit kan hebben op het vermogen en dus de verschuldigde belasting in box 3.
Het lijkt aantrekkelijk: wonen en werken in één pand. Maar een kantoor aan huis is lang niet altijd ook fiscaal aantrekkelijk. Wanneer is uw werkplek ook voor de fiscus een werkruimte? Waar moeten u, uw bedrijf en uw werkruimte dan aan voldoen?
Er komt waarschijnlijk een moment dat u uw bedrijf gaat overdragen. Of dat nu is om actuele financiële redenen, uw leeftijd, vanwege gezondheidsredenen of als appeltje voor de dorst. Wat de reden ook is, een bedrijfsoverdracht is niet van de ene op de andere dag geregeld en vergt vaak jaren van voorbereiding. Begin dus op tijd.
De laatste jaren zijn er steeds meer zelfstandigen zonder personeel (zzp’ers) bijgekomen. Het gaat hierbij om mensen die ofwel volledig als zelfstandige werken, ofwel dit combineren met een dienstverband in loondienst.
Bedrijven moeten de aangifte en opgave dividendbelasting vanaf 1 juli 2024 verplicht digitaal inleveren. Voor dividenduitkeringen tot en met 2023 kon dit nog op papier plaatsvinden, voor uitkeringen vanaf 2024 vanaf 1 juli 2024 niet meer.
Als een ondernemer zijn bedrijf schenkt of iemand erft zijn bedrijf, kan gebruik worden gemaakt van de bedrijfsopvolgingsregeling (BOR). Een belangrijke voorwaarde voor de BOR is dat het bedrijf minstens vijf jaar moet worden voortgezet. Als niet meer aan deze eis wordt voldaan, moet dit bij de Belastingdienst gemeld worden en aangifte worden gedaan.
Wilt u op de hoogte blijven van het laatste nieuws? Meld u dan aan voor onze nieuwsbrief.